Στη χώρα μας πολλοί είναι αυτοί, που θεωρούν «φούσκα» την εντυπωσιακή οικονομική ανάπτυξη της Τουρκίας και θεωρούν πως κάποια στιγμή θα «σκάσει».
Αυτό θα το δείξει ο καιρός, πάντως θα πρέπει να παραδεχθούμε πως η τουρκική οικονομία παρά το διεθνές αρνητικό περιβάλλον αναπτύσσεται και ίσως πρέπει να δούμε κάποια παραδείγματα ανάπτυξης της κυβέρνησης Ερντογάν.
Πρώτος στόχος της τουρκικής κυβέρνησης ήταν η ανάπτυξη της Κωνσταντινούπολης ως κέντρο ανάμεσα στη Δύση , τη Μέση Ανατολή και την Ασία. Για να πετύχει αυτό το στόχο ο Ερντογάν έδωσε μεγάλα οικονομικά και φορολογικά κίνητρα σε ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, εταιρείες συνεδρίων αλλά το σημαντικότερο στήριξε των «εθνικό αερομεταφορέα» της Τουρκίας της Τουρκικές Αερογραμμές που σήμερα διαθέτει 200 αεροσκάφη και πετά σχεδόν σε όλο τον κόσμο.
Ξαφνικά στην Κωνσταντινούπολη χτίστηκαν δεκάδες ξενοδοχεία πολυτελείας, συνεδριακά κέντρα αφού υπήρχε η στήριξη του τουρκικού δημοσίου αλλά και των κρατικών τραπεζών. Με αποτέλεσμα η Τουρκία να έχει γίνει εμπορικό, βιομηχανικό και συνεδριακό κέντρο της ευρύτερης περιοχής.
Από εκεί και πέρα δεύτερο σημαντικό στοιχείο της ανάπτυξης της Τουρκίας είναι οι ιδιωτικές επενδύσεις σε έργα υποδομής. Η τουρκική κυβέρνηση απαιτεί από τους ξένους και τούρκους επενδυτές να δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας σε κάθε τους επένδυση και απαιτεί σε όλα τα έργα να είναι αυτοχρηματοδοτούμενα από τους ιδιώτες. .
ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΙΔΙΩΤΩΝ ΣΕ ΕΡΓΑ ΥΠΟΔΟΜΗΣ
Πρόσφατα παραδείγματα είναι πολλά και αναφερόμαστε σε νέες επενδύσεις δεκάδων δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Το νέο αεροδρόμιο της Κων/πολης το οποίο θα είναι το μεγαλύτερο στον κόσμο θα κοστίσει περίπου 8 δισεκατομμύρια δολάρια, όμως θα είναι αυτοχρηματοδοτούμενο και αναμένεται να φέρει περίπου 8000 νέες θέσεις εργασίας και θα είναι έτοιμο το 2016. Ο διαγωνισμός του θα ολοκληρωθεί τον Μαϊο του 2013.
Αλλα 8 δισεκατομμύρια δολάρια επενδύσεων φέρνει το νέο ορυχείο λιγνίτη που βρέθηκε στο Ικόνιο που θα παραχωρηθούν σε ιδιώτες με διαγωνισμό, για να χτιστούν μονάδες ηλεκτροπαραγωγής 5000 MW.
20 δισεκατομμύρια δολάρια επενδύονται από τους Ρώσους στο πυρηνικό σταθμό Άκκουγιου που χτίζεται στη νότια Τουρκία με δυνατότητα παραγωγής ηλεκτιρκής ενέργειας 6000 ΜW.
Η Τουρκία ιδιωτικοποίησε ακόμη και τις δυο γέφυρες στο Βόσπορο αλλά και τους βασικούς αυτοκινητόδρομουw της χώρας έναντι 5.7 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Μειοδότης του διαγωνισμούς είναι η κοινοπραξία του Τορκικού Ομίλου Κοç με την Μαλαισιανών συμφερόντων όμιλο UEM Group. Είναι η μεγαλύτερη ιδιωτικοποίηση στην Τουρκία μετά την πώληση του οργανισμού τηλεπικοινωνιών της Τουρκίας έναντι 11 δις δολαρίων. Τα σημαντικότερα σημεία που κέρδισε η κοινοπραξία είναι οι δυο γέφυρες του Βοσπόρου, και οι αυτοκινητόδρομοι Ανδριανούπολης-Κωνσταντινούπολης-Άγκυρας, Άγκυρας-Μερσίνης, Σμύρνης-Τσεσμέ,Σμύρνης-Αϊδινίου, Σμύρνης-Άγκυρας και άλλων πολλών σημαντικών οδικών δικτύων.
2.5 δισεκατομμυρία δολάρια φέρνει ο διαγωνισμός κατασκευής της τρίτης γέφυρας στο Βόσπορο. Η ιταλο-τουρκική κοινοπραξία Ictas-Astaldi είναι ο μειοδότης του διαγωνισμού καθώς ανέλαβε να κατασκευάσει την τρίτη γέφυρα του Βοσπόρου μέσα σε 36 μήνες και ο χρόνος εκμετάλλευσης της γέφυρας ορίστηκε ως 10 χρόνια και 2 μήνες. Το έργο θα είναι αυτοχρηματοδοτούμενο.
Μόλις την προηγούμενη Παρασκευή ιδιωτικοποιήθηκε η εταιρεία διανομής φυσικού αερίου της Άγκυρας έναντι 1.2 δις δολαρίων.
ΟΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΤΩΝ ΞΕΝΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΩΝ
Δεν πρέπει να ξεχνάμε επίσης πως οι αυτοκινητοβιομηχανίες όπως FΙΑΤ,RENAULT,ΤΟΥΟΤΑ,FΟRD,ΗΥNDAI έχουν επενδύσει δισεκατομμύρια δολάρια και διαθέτουν εργοστάσια στην Τουρκία.
Η Mercedes έχει χτίσει εργοστάσιο φορτηγών και λεωφορείων κοντά στην Άγκυρα.
ΟΛΗ Η ΠΑΡΑΓΩΓΉ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΠΟ ΙΔΙΩΤΕΣ
Στη γειτονική χώρα η κρατική εταιρεία ηλεκτροδότησης δεν υπάρχει, έχει ιδιωτικοποιηθεί και μόνο ιδιώτες αναλαμβάνουν την κατασκευή μονάδων ηλεκτροπαραγωγής και υπάρχει ένας τεράστιος «οργασμός» επενδύσεων στον τομέα της ενέργειας. Εκατοντάδες αιολικά πάρκα, φράγματα, μονάδες «φυσικού αερίου χτίζονται από ξένους και τουρκικούς ομίλους για να ικανοποιήσουν τις ενεργειακές ανάγκες της Τουρκίας. Οι επενδύσεις αυτές ξεπερνούν τα 50 δισεκατομμύρια δολάρια και συνεχίζονται, χωρίς το τουρκικό δημόσιο να ξοδεύει μια τουρκική λίρα.
Οι γείτονες μας προσελκύουν ξένα κεφάλαια σε συνεργασία με τουρκικές εταιρείες και την οικονομία την «τρέχουν»οι ιδιωτικές επενδύσεις που δεν είναι μόνο «αραβικά» κεφάλαια όπως λέγεται πολλές φορές. Ιταλοί, Γάλλοι , Αμερικανοί επενδύουν στην Τουρκία καθώς βλέπουν πως υπάρχει το κατάλληλο επενδυτικό περιβάλλον και κανείς δεν απειλεί την επένδυση τους με μελλοντική «κρατικοποίηση» η «ακύρωση του διαγωνισμού».
Μόνο αυτές οι επενδύσεις δείχνουν πως ο Ερντογάν δεν είναι κάποιος «μάγος» απλά αυτός και το επιτελείο του κατάλαβαν καλά και γρήγορα την διεθνή οικονομική πραγματικότητα. Η τουρκική «φούσκα» μάλλον θα αργήσει να «σκάσει».
ΠΗΓΗ:ΜΑΝΩΛΗΣ ΚΩΣΤΙΔΗΣ On Alert.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου