Οι ισχυρές ενδείξεις σταδιακής βελτίωσης του οικονομικού κλίματος σε βασικές οικονομίες του πλανήτη (ΗΠΑ, Κίνα Ε.Ε) και οι προσδοκίες για ταχύτερη ανάκαμψη του διεθνούς εμπορίου και της ναυτιλίας έχουν εκτοξεύσει στα ύψη το ενδιαφέρον της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας. Το γεγονός αποτυπώνεται στα μεγέθη της φετινής διοργάνωσης των Ποσειδωνίων, τα οποία, σύμφωνα με τους διοργανωτές, αναμένεται να σπάσουν κάθε προηγούμενο ρεκόρ στην πολύχρονη ιστορία της έκθεσης.
Οι διοργανωτές αναφέρουν πως φέτος έχει επιβεβαιωθεί ότι θα συμμετάσχουν περισσότεροι από 1.800 εκθέτες και 19.000 επισκέπτες από 93 χώρες. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, μάλιστα, ο τζίρος που θα δημιουργηθεί με αφορμή τη διοργάνωση αναμένεται να φθάσει τα 50 εκατ. ευρώ.
Ο κύριος λόγος της επιτυχίας των Ποσειδωνίων, ωστόσο, οφείλεται στην ύπαρξη της ελληνικής εφοπλιστικής κοινότητας και του ειδικού της βάρους στην παγκόσμια ναυτιλία και οικονομία.
Τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας επισημαίνει ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) Θεόδωρος Ε. Βενιάμης (στις 50 ισχυρότερες προσωπικότητες της ναυτιλίας παγκοσμίως για το 2013 σύμφωνα με το Lloyd's List) στην ετήσια έκθεση της ένωσης για την περίοδο 2013-2014: «Το 16,25% του παγκόσμιου στόλου και το 46,7% του κοινοτικού, σε ποσοστό χωρητικότητας dwt ανήκουν σε ελληνική πλοιοκτησία. Τα υψηλά αυτά ποσοστά, σε συνδυασμό με την ποιότητα του ελληνόκτητου στόλου, η συντριπτική πλειονότητα του οποίου αποτελείται από πλοία νέας ηλικίας και υψηλής τεχνολογίας, και τη μακρόχρονη εμπειρία των Ελλήνων πλοιοκτητών στην προσφορά αξιόπιστων υπηρεσιών υψηλού επιπέδου, ισχυροποιούν τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας στη θαλάσσια διακίνηση του παγκόσμιου εμπορίου».
Ενδεικτικό της ισχύος των Ελλήνων εφοπλιστών είναι το γεγονός πως τρεις από αυτούς (Γιάννης Αγγελικούσης, Αγγελική Φράγκου, Γιώργος Οικονόμου) συγκαταλέγονταν στην πρώτη δεκάδα των ισχυρότερων παραγόντων της διεθνούς ναυτιλίας για το 2013, σύμφωνα με το Lloyd's List. Ταυτόχρονα οι σαράντα μεγαλύτεροι Έλληνες πλοιοκτήτες υπολογίζεται ότι ελέγχουν σχεδόν το 10% της διαθέσιμης χωρητικότητας του διεθνούς εμπορικού στόλου.
Οι ισχυρότατες διασυνδέσεις τους με το διεθνές τραπεζικό σύστημα, την παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία και το εμπόριο προκύπτουν από το γεγονός ότι το 1/5 των παραγγελιών για τη ναυπήγηση νέων πλοίων και το 1/3 των αγοραπωλησιών γίνονται από εταιρείες συμφερόντων Ελλήνων εφοπλιστών.
Το στοίχημα με το οποίο κλήθηκαν να αναμετρηθούν οι Έλληνες εφοπλιστές ήταν να διατηρήσουν την ηγετική τους θέση σε συνθήκες βαθιάς κρίσης της παγκόσμιας οικονομίας.
Ακόμα και το 2013, παρά τις αρχικές αισιόδοξες προβλέψεις, το διεθνές περιβάλλον παρέπεμπε σε... ναρκοπέδιο. Μόνο η οικονομία των ΗΠΑ ξεπέρασε τις αρχικές προβλέψεις, ενώ την ίδια στιγμή η Ευρώπη κατέγραφε στασιμότητα και η ανάπτυξη της οικονομίας της Κίνας φρέναρε.
Η μειωμένη βιομηχανική παραγωγή διατήρησε σε χαμηλά επίπεδα τη ζήτηση για πρώτες ύλες και αυτό είχε συνέπεια στη ζήτηση για μεταφορά φορτίων. Το αποτέλεσμα ήταν πολλά πλοία να παραμένουν δεμένα περιμένοντας κάποιο συμβόλαιο γεγονός που δημιούργησε υπερπροσφορά πλοίων η οποία είχε επίπτωση στους ναύλους. Σε αυτά θα πρέπει να προστεθεί η επίδραση από αλλαγές στις συναλλαγματικές ισοτιμίες των αναδυόμενων οικονομιών (BRICS).
Παρ' όλα αυτά, οι Έλληνες εφοπλιστές κέρδισαν το στοίχημα καταφέρνοντας να βρεθούν και πάλι στην κορυφή της παγκόσμιας κατάταξης.
Η ολοκλήρωση του 2013 βρήκε τους Έλληνες εφοπλιστές να ελέγχουν 3.669 πλοία (άνω των 1.000 gt) μεταφορικής ικανότητας 261,63 εκατ. τόνων (dwt), τα οποία αντιπροσώπευαν το 16,16% της παγκόσμιας χωρητικότητας.
Στο τέλος Δεκεμβρίου 2013 οι παραγγελίες των Ελλήνων εφοπλιστών για νέες ναυπηγήσεις έφθαναν τα 371 πλοία χωρητικότητας 32,6 εκατ. τόνων. Οι παραγγελίες αφορούσαν 149 δεξαμενόπλοια που αντιστοιχούν στο 18,32% της χωρητικότητας των υπό ναυπήγηση πλοίων παγκοσμίως.
Σε αυτά περιλαμβάνονται 58 δεξαμενόπλοια LNG/LPG (αντιπροσωπεύουν το 25,94% της παγκόσμιας χωρητικότητας) και 51 τάνκερ μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου (14,24% της παγκόσμιας χωρητικότητας). Επιπλέον είχαν δοθεί παραγγελίες για 169 φορτηγά (αντιστοιχούν στο 15% της ναυπηγούμενης χωρητικότητας), 48 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (7,08% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε υπό ναυπήγηση πλοία) και 5 πλοία άλλων τύπων.
Το 2013 τα έσοδα της Ελλάδας σε συνάλλαγμα από την παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών από εταιρείες ελληνικών συμφερόντων έφθασαν τα 12.089,90 εκατ. ευρώ έναντι 13.287 εκατ. ευρώ το 2012.
Η συνεισφορά της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία, σύμφωνα με μελέτη της Boston Consulting Group (Οκτώβριος 2013) ξεπερνούσε το 7% το οικονομικό έτος 2012.
Το ειδικό βάρος των Ελλήνων εφοπλιστών αποτυπώνεται την ίδια στιγμή σε όλους τους κλάδους αιχμής της ελληνικής οικονομίας όπως ενέργεια, μεταφορές, τουρισμός, real estate, ενώ οι ίδιοι μετέχουν σχεδόν σε όλους τους διαγωνισμούς ιδιωτικοποιήσεων που προκηρύσσει το ΤΑΙΠΕΔ.
Ο μεγαλύτερος στόλος όλων των εποχών!
Σε περίοδο βαθιάς κρίσης της παγκόσμιας οικονομίας οι Έλληνες εφοπλιστές κατάφεραν σχεδόν το απόλυτο: να διατηρήσουν την ηγετική τους θέση στη διεθνή ναυτιλία, να αμυνθούν στους επίδοξους μνηστήρες της κορυφής που προέρχονταν από χώρες όπως η Κίνα και η Ιαπωνία και να δημιουργήσουν τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο όλων των εποχών!
Το επιβεβαιώνουν τα στοιχεία του Lloyd's Register of Shipping-Fairplay. Σύμφωνα με αυτά, στις 26 Μαρτίου 2014 ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος αριθμούσε 3.901 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 290,8 εκατ. τόνων. Αυξημένος κατά 224 πλοία συνολικής χωρητικότητας 25,5 εκατ. τόνων σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2013.
Η ελληνική σημαία, αν και με μειωμένη δύναμη, αποτελεί τη ναυαρχίδα του ελληνόκτητου εμπορικού στόλου αφού αντιπροσωπεύει το 22% των πλοίων. Ακολουθούν οι σημαίες της Λιβερίας (17%), των Νήσων Μάρσαλ (16%), της Μάλτας (15%), του Παναμά (10%), ενώ οι σημαίες της Κύπρου και των Νήσων Μπαχάμες αντιπροσωπεύουν η κάθε μία στο 5% της δύναμης του στόλου.
Η γαλανόλευκη κυμάτιζε τον Μάρτιο του 2014 σε 819 πλοία συνολικής χωρητικότητας 76,1 εκατ. τόνων. Ήταν, ωστόσο, η μεγάλη χαμένη της χρονιάς που πέρασε καθώς η δύναμή της μειώθηκε κατά 10 πλοία συνολικής χωρητικότητας 2,65 εκατ. τόνων.
Την ίδια στιγμή, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του Lloyd's Register of Shipping-Fairplay, οι Έλληνες εφοπλιστές στράφηκαν μαζικά στο νηολόγιο των Νήσων Μάρσαλ το οποίο πρόσθεσε 123 πλοία ελληνικών συμφερόντων, χωρητικότητας 11,1 εκατ. τόνων στη δύναμή του. Έτσι, η σημαία των Νήσων Μάρσαλ είναι σήμερα η τρίτη δημοφιλέστερη στις τάξεις των Ελλήνων εφοπλιστών καθώς κυματίζει σε 642 πλοία χωρητικότητας 47,5 εκατ. τόνων.
Η σημαία της Λιβερίας είναι η δεύτερη δημοφιλέστερη μεταξύ των Ελλήνων εφοπλιστών με 678 πλοία (36 περισσότερα από πέρυσι), ενώ ακολουθούν της Μάλτας με 592 πλοία (+31 σε σύγκριση με πέρυσι), του Παναμά με 393 πλοία, της Κύπρου με 242 πλοία και των Νήσων Μπαχάμες με 231 πλοία.
Οι 10 ισχυρότεροι Έλληνες εφοπλιστές
Γιάννης Αγγελικούσης: Ο ισχυρότερος Έλληνας εφοπλιστής. Σύμφωνα με τον οίκο Clarkson's ελέγχει 114 πλοία συνολικής χωρητικότητας 20,5 εκατ. τόνων, μέσω των εταιρειών Kristen, Anangel, Maran Tankers και Maran Gas. Σύμφωνα με το Lloyd's List, ήταν ο πέμπτος ισχυρότερος εφοπλιστής του πλανήτη το 2013.Γιώργος Οικονόμου: Δεύτερος σε ισχύ Έλληνας εφοπλιστής, σύμφωνα με τον οίκο Clarkson's και ένατος ισχυρότερος εφοπλιστής του κόσμου για το 2013, σύμφωνα με το Lloyd's List. Μέσω των ναυτιλιακών ομίλων Cardiff και Dryships, ελέγχει στόλο 128 πλοίων χωρητικότητας 16,4 εκατ. τόνων.
Γιώργος Προκοπίου: Στην τρίτη θέση σύμφωνα με τους Clarkson's καθώς ελέγχει 95 πλοία χωρητικότητας 12,4 εκ. τόνων μέσω του ομίλου Dynacom. Στην 23η θέση του Lloyd's List για το 2013.
Αγγελική Φράγκου: Η ισχυρότερη κυρία της παγκόσμιας ναυτιλίας. Στην 8η θέση μεταξύ των ισχυρότερων εφοπλιστών του κόσμου για το 2013 σύμφωνα με το Lloyd's List και τέταρτη μεταξύ των Ελλήνων σύμφωνα με τους Clarkson's. Ελέγχει στόλο 117 πλοίων χωρητικότητας 11,2 εκατ. τόνων μέσω του ναυτιλιακού ομίλου Navios.
Πέτρος Παπάς: Στην πέμπτη θέση μεταξύ των Ελλήνων εφοπλιστών, σύμφωνα με τους Clarkson's, βρισκόταν στην 80ή του Top 100 του Lloyd's List για το 2013. Μέσω των εταιρειών Ocean Bulk, Star Bulk και RST Tankers ελέγχει στόλο 83 πλοίων χωρητικότητας 9,1 εκατ. τόνων.
Νίκος Τσάκος: Εμβληματική μορφή της διεθνούς ναυτιλίας, κατετάγη στην 61η θέση το 2013 μεταξύ των ισχυρότερων εφοπλιστών του κόσμου, σύμφωνα με το Lloyd's List. Ελέγχει στόλο 62 πλοίων χωρητικότητας 8 εκατ. τόνων.
Πίτερ Λιβανός: Έβδομος μεταξύ των Ελλήνων εφοπλιστών σύμφωνα με τους Clarkson's (22ος στον κόσμο το 2013 σύμφωνα με το Lloyd's List), ελέγχει 48 πλοία χωρητικότητας 8 εκατ. τόνων μέσω των εταιρειών GasLog και Euronav.
Βίκτωρ Ρέστης: Όγδοος μεταξύ των Ελλήνων εφοπλιστών με 84 πλοία συνολικής χωρητικότητας 7,1 εκατ. τόνων.
Διαμαντής Διαμαντίδης: Μέσω του ναυτιλιακού ομίλου Marmaras Navigation ελέγχει στόλο 52 πλοίων χωρητικότητας 7 εκατ. τόνων.
Ανδρέας Μαρτίνος: Μέσω του ομίλου Minerva Marine ελέγχει στόλο 54 πλοίων χωρητικότητας 6,4 εκατ. τόνων.
ΠΗΓΗ: euro2day.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου