Τετάρτη 20 Φεβρουαρίου 2013
Ένα "νησί" αλλάζει τον ελληνικό τουριστικό χάρτη
Ένα εντυπωσιακό και ιδιαίτερα φιλόδοξο σχέδιο για τη δημιουργία ενός νέου λιμενικού hub, ελάχιστα λεπτά από το κέντρο του Πειραιά, στο νέο Φάληρο, επεξεργάζεται η κυβέρνηση. Στόχος η προσέλκυση μεγάλων ξένων επενδύσεων στον τουρισμό, και ιδιαίτερα στον τομέα της κρουαζιέρας, από όπου εκτιμάται πως η Ελλάδα μπορεί να ωφεληθεί άμεσα, υπό την προϋπόθεση, όμως, δημιουργίας σύγχρονων υποδομών.
Η ιδέα έχει πέσει στο τραπέζι του κυβερνητικού επιτελείου εδώ και μήνες, όταν διαπιστώθηκε ότι το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας δεν μπορεί να «σηκώσει» ένα μεγάλο επενδυτικό project προς αυτή την κατεύθυνση, εξαιτίας του κορεσμού του, του κυκλοφοριακού χάους, που καθιστά προβληματική τη μετακίνηση χιλιάδων τουριστών ημερησίως σε ώρες αιχμής, αλλά και (κυρίως...) των ζητημάτων ασφαλείας που έχουν ανακύψει.
100.000 επιβάτες την εβδομάδα
Σύμφωνα με όσα μεταφέρονται στο «Κ», το (υπό επεξεργασία) σχέδιο έχει ως εξής: η μικρή βραχονησίδα των 2 στρεμμάτων που βρίσκεται «απέναντι» από την περιοχή του Σταδίου Ειρήνης και Φιλίας να φτάσει σε έκταση τα 20 στρέμματα, με παρεμβάσεις (επιχωματώσεις κ.λπ.).
Στη μια πλευρά θα διαμορφωθούν τουλάχιστον τέσσερις προβλήτες, για να δένουν τα κρουαζιερόπλοια, ενώ η άλλη θα ενώνεται με τη στεριά με γέφυρα, η οποία θα καταλήγει απευθείας στην παραλιακή -και μ΄ αυτόν τον τρόπο θα παρακάμπτονται οι στενοί δρόμοι του Πειραιά, που προκαλούν αφόρητο μποτιλιάρισμα.
Η υπόλοιπη έκταση του «νησιού» θα φιλοξενεί άνετο χώρο υποδοχής των τουριστών και πάρκινγκ για τα οχήματα που θα τους μεταφέρουν σε όποιο σημείο του Λεκανοπεδίου επιθυμούν. Υπολογίζεται ότι θα απαιτούνται 80 πούλμαν για δύο κρουαζιερόπλοια άνω των 300 μέτρων με 2.500-3.000 επιβάτες έκαστο.
Κατά τους υπολογισμούς, το «νησί» θα μπορεί να υποδέχεται περίπου επτά κρουαζιερόπλοια την ημέρα (σ.σ.: θα σταθμεύουν από 12 έως 24 ώρες), που μεταφράζονται σε 100.000 επιβάτες την εβδομάδα, ενώ το πάρκινγκ για τα μέσα μεταφοράς τους θα χωρά τουλάχιστον 80 μεγάλα οχήματα (πούλμαν) και διπλάσιο αριθμό μικρότερων αυτοκινήτων. Κατά τους ένθερμους υποστηρικτές της ιδέας, η εν λόγω επένδυση θα προσφέρει σημαντικό αριθμό θέσεων εργασίας πάνω στο «νησί», συν τα έσοδα από τα τέλη ελλιμενισμού. Όσο για το κόστος; Οι πληροφορίες μιλούν για (καταρχήν) 300 εκατ. ευρώ, ενώ το μεγαλεπήβολο έργο θα τρέξει με ΣΔΙΤ και, αν δεν υπάρξουν απρόοπτα, οι διαδικασίες υπολογίζεται να δρομολογηθούν τον Απρίλιο...
Ιδιαίτερη σημασία έχει η τοποθεσία, καθώς όλα αυτά, εφόσον υλοποιηθούν, θα δημιουργήσουν ένα μοναδικό location, σε απόσταση αναπνοής από την επένδυση που υλοποιεί το Ίδρυμα «Νιάρχος» στο Δέλτα Φαλήρου (Εθνική Βιβλιοθήκη - Εθνική Λυρική Σκηνή) και από το Ελληνικό, όπου οι εκεί παρεμβάσεις, εν όψει αποκρατικοποίησης, μελλοντικά θα μεταμορφώσουν το παραλιακό μέτωπο της πρωτεύουσας.
Οι επενδυτές
Καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν πως η δημιουργία ενός νέου hub για την κρουαζιέρα στο Νέο Φάληρο αποτελεί πρωτοβουλία των κολοσσών του κλάδου, όπως η Royal Caribbean, που βρήκε ευήκοα ώτα στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης.
Το σκεπτικό είναι διπλό: να αποκτήσει η χώρα έναν «κλειστό», σύγχρονο και απόλυτα ελεγχόμενο χώρο υποδομής κρουαζιερόπλοιων, ο οποίος θα μπορεί να αποτελέσει home port και να αλλάξει τη θέση της Ελλάδας στον τουριστικό χάρτη. Αυτό θα συμβεί με τη μεταμόρφωση του Πειραιά από λιμάνι διέλευσης σε αφετηρία ή τερματισμό για τα δρομολόγια των κρουαζιερόπλοιων. Η αλλαγή αυτή είναι σημαντική, για τον εξής λόγο: οι επιβάτες δαπανούν πολύ περισσότερα στα λιμάνια αφετηρίας ή τερματισμού απ΄ όσα στους ενδιάμεσους σταθμούς.
Σύμφωνα με ειδική μελέτη της Εθνικής Τράπεζας, αν και η χώρα αποτελεί έναν εξαιρετικά ελκυστικό προορισμό κρουαζιέρας, δεν καταφέρνει να απορροφήσει τα τουριστικά έσοδα που της αναλογούν, αφού τα ελληνικά λιμάνια δεν προτιμώνται ως σημεία εκκίνησης κρουαζιέρας (home ports), λόγω χαμηλής ανταγωνιστικότητας, αδυναμία που στερεί πολλαπλάσια έσοδα, καθώς η μέση δαπάνη ανά επιβάτη (από τον ίδιο και από την εταιρεία κρουαζιέρας) αγγίζει τα 600 ευρώ στα λιμάνια εκκίνησης και μόλις τα 80 ευρώ στα λιμάνια διέλευσης (ports of call).
Εκτιμάται ότι τα ετήσια έσοδα από τον κλάδο της κρουαζιέρας στη χώρα μπορεί να φτάσουν τα 2 δισ. ευρώ το 2016, από 600 εκατ. ευρώ το 2011, αν αναπτυχθεί το home porting, ώστε τα δύο τρίτα των επισκεπτών της χώρας να ξεκινούν από ελληνικά λιμάνια.
Στην Ελλάδα η ανοδική τάση της ζήτησης οδήγησε σε μέση ετήσια αύξηση 15% στην επιβατική κίνηση κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά κατά την τριετία 2009-2011. Την περσινή χρονιά τα άμεσα έσοδα που προέκυψαν από τον ευρωπαϊκό κλάδο της κρουαζιέρας έφτασαν τα 15 δισ. ευρώ, από 8,5 δισ. ευρώ το 2005. Η Ιταλία συγκεντρώνει το 30% των εσόδων, ενώ 9% αντιστοιχεί στην Ισπανία και μόλις 4% στην Ελλάδα (σ.σ.: έσοδα της τάξης των 600 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχούν στο 0,3% του ΑΕΠ και στο 5,2% της συνολικής τουριστικής δαπάνης).
Οι πρωίες αντιδράσεις
Έντονη διαμάχη έχει ξεσπάσει εδώ και λίγες εβδομάδες ανάμεσα στον Πειραιά και στο νέο Φάληρο για το ποιος θα πάρει τη μερίδα του λέοντος στην κρουαζιέρα -και μάλιστα χωρίς να έχει ανάψει ακόμη η συζήτηση για το «νησί». Η συνήθης μάχη του «παλαιού» με το «καινούργιο», από τη μια, και τα συμφέροντα που θίγονται, από την άλλη, τείνουν να μετατρέψουν την όλη υπόθεση σε ναυμαχία. Στους αντιδρώντες, για παράδειγμα, ανήκουν (πολλά) στελέχη του ΟΛΠ που εκτιμούν ότι από τον ανταγωνισμό θα βγει χαμένο το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, αν και στις συζητήσεις τους προτιμούν να εκφράζουν φόβο ότι «χαμένες θα είναι και οι δύο πλευρές».
Αντιδρούν, επίσης, οι έμποροι του Πειραιά οι οποίοι θεωρούν βέβαιο ότι θα μαραζώσει η τοπική αγορά, καθώς «εμείς ποντάρουμε στο 30% των επιβατών που δεν θέλουν να απομακρυνθούν από το λιμάνι».
Πηγή:εφημερίδα "Κεφάλαιο"
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου