Τετάρτη 17 Ιουλίου 2013

Οι Έλληνες που ετοιμάζονται να μονοπωλήσουν τις μεταφορές LNG

Μια "χούφτα" Έλληνες εφοπλιστές δείχνει έτοιμη να μονοπωλήσει τον μεγαλύτερο ανεξάρτητο στόλο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αέριου παγκοσμίως σε μια περίοδο που οι ΗΠΑ ετοιμάζονται να προστεθούν στην λίστα με τους μεγαλύτερους εξαγωγείς αερίου στον κόσμο μαζί με τους Ρώσους, του Αυστραλούς και τους Καταριανούς.

Με την τεχνολογική επανάσταση στην εκμετάλλευση του σχιστολιθικού αέριου που είναι παγιδευμένο σε πετρώματα γεγονός και την ανάγκη για φθηνότερα και καθαρότερα καύσιμα κυρίαρχη, οι εξαγωγές LNG -ή Liquefied Natural Gas όπως είναι γνωστό το υγροποιημένο φυσικό αέριο διεθνώς- απογειώνονται. Και ο υπάρχων παγκόσμιος στόλος δεν επαρκεί για να καλύψει την προβλεπόμενη ζήτηση για μεταφορές. Είναι εδώ που επισέρχεται ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα στην ιστορία του ελληνικού εφοπλισμού: Οι μαζικές παραγγελίες Ελλήνων επιχειρηματιών για πανάκριβα πλοία που κοστίζουν συχνά άνωθεν των 200 εκατομμυρίων δολαρίων έκαστο, προκειμένου να ελέγξουν το ραγδαία αυτό αναπτυσσόμενο κλάδο ενέργειας.

Τα επενδεδυμενα κεφάλαια από την ελληνική πλοιοκτησία στον τομέα εκτιμάται ότι ξεπερνούν τα δέκα δισεκατομμύρια δολάρια και ήδη έχουν κάνει τον πλανήτη να στερέψει την προσοχή του σε μια πεντάδα Ελλήνων που έχει μπει γερά στο παιχνίδι. Γιάννης Αγγελικούσης, Ντίνος Μαρτίνος, Γιώργος Προκοπίου, Πέτρος Γ. Λιβανός και Γιώργος Οικονόμου ξεχωρίζουν μεταξύ των μεγαλύτερων επενδυτών διεθνώς. Ακολουθούν όμως και άλλοι όπως ο Χρήστος Κανελάκης και ο Νικόλας Τσάκος με πολύ μικρότερους στόλους. Όμως για τους 5 μεγάλους τα στοιχεία είναι εντυπωσιακά. Τα δυο στα τρία δεξαμενόπλοια υγροποιημένου φυσικού αέριου που παραδίδονται φέτος από τα ναυπηγεία παγκοσμίως είναι ελληνικά. Το 50% του υπο ναυπήγηση στόλου διεθνώς είναι επίσης ελληνικό και 12 νέα τέτοια ελληνόκτητα πλοία αξία 2,4 δισ δολ θα πέσουν στο νερό φέτος. Άλλα 14 του χρόνου και 12 το 2015. Και οι παραγγελίες συνεχίζονται προσθέτοντας τονάζ στον ήδη μεγάλο στόλο τους.

Έλληνες εφοπλιστές ελέγχουν το 46% του παγκόσμιου βιβλίου παραγγελιών ναυπήγησης πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου σε μια από τις μεγαλύτερες επενδυτικές επελάσεις της ελληνικής ποντοπόρου. Οι ναυπηγήσεις αυτές δεν καλύπτουν ασφαλώς το σύνολο των ελληνόκτητων LNG με τους παραπάνω εφοπλιστές να ελέγχουν ήδη σημαντικό τονάζ στον κλάδο. Το συνολικό ύψος της επένδυσης που έχουν πραγματοποιήσει τα τελευταία δυο χρόνια ξεπερνά τα 7,4 δισεκατομμύρια δολάρια και αναδεικνύει την ελληνόκτητη ναυτιλία σε πρωταγωνιστή μιας αγοράς η οποία μεσούσης της κρίσης στις ναυλαγορές εξακολουθεί να παράγει κέρδη και να υποστηρίζει φιλόδοξα business plans που επιφυλάσσουν ρόλο-κλειδί στην ενεργειακή αλυσίδα του πλανήτη.

«Χρυσή Εποχή του Αερίου»

Η εκμετάλλευση των νέων και παλαιότερων κοιτασμάτων αερίου και η διοχέτευσή τους στις αγορές προσελκύουν τους Έλληνες επιχειρηματίες, καθώς η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας εκτιμά ότι ο πλανήτης έχει εισέλθει στη «Χρυσή Εποχή του Αερίου». Τόσο περιβαλλοντικοί λόγοι όσο και λόγοι αυξημένης ζήτησης -μετά το πυρηνικό ατύχημα της Φουκουσίμα στην Ιαπωνία-έχουν προσελκύσει μεγάλες επενδύσεις στην εξόρυξη φυσικού αερίου. Την ίδια ώρα νέα κοιτάσματα στην Ανατολική Μεσόγειο, όπως αυτά στις ΑΟΖ Κύπρου και Ισραήλ αλλά και σε ελληνικά πεδία που αναμένεται να μπουν στην παραγωγή την επόμενη πενταετία, αναζητούν διέξοδο στις αγορές.

Με όπλο σημαντικά κεφάλαια και χρηματοδοτήσεις από μεγαλες τράπεζες, τις κεφαλαιαγορές -που παντοτε διψούν για ένα νέο success story- και μοχλό σημαντικά συμβόλαια για την απασχόληση των πλοίων τους από μεγάλους παραγωγούς ή εμπόρους όπως η Shell ή η British Gas συνεχίζουν να αυξάνουν το στοίχημά τους ενώ προσελκύουν και άλλους συμπατριώτες τους όπως τον Κώστα Φωστηρόπουλο.

Big Business

Η Maran Gas Maritime Inc συμφερόντων του Γιάννη Αγγελικούση παρήγγειλε προ ημερών σε ναυπηγεία της Νοτίου Κορέας δυο ακόμα ποντοπόρα LNG και ναυπηγεί πλέον έτσι 17 συνολικά τέτοια δεξαμενόπλοια σε ένα επενδυτικό πρόγραμμα της τάξης των 3,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Την ίδια ώρα η DynaGas του Γιώργου Προκοπίου έχει 7 υπό ναυπήγηση στην Hyundai Heavy ενώ η Cardiff Marine του Γιώργου Οικονόμου έχει 4 υπό ναυπήγηση στην Daewoo και option για δυο ακόμα. Η Thenamaris του Ντίνου Μαρτίνου έχει 3 στην Samsung Heavy και η GasLog του Πέτρου Λιβανού έχει βάλει παραγγελίες για 10 πλοία συν 4 option.

Η Alpha Tankers & Freighters συμφερόντων του Χρήστου Κανελλάκη, παραλαμβάνει δύο τέτοια πλοία το 2015 ενώ έχει δικαίωμα για ναυπήγηση αλλού ενός και η ΤΕΝ του Νικόλα Τσάκου παραλαμβάνει το πρώτο LNG δεξαμενόπλοιό της το 2016 ενώ αναμένεται να εξασκήσει την option για άλλο ένα εφόσον όπως οι περισσότεροι εξασφαλίσει νέο ναυλοσύμφωνο.

Είναι όμως το LNG ο δρόμος πρώτης επιλογής ή θα «ξεφουσκώσει»; Για να απαντηθεί καλύτερα το ερώτημα αυτό είναι χρήσιμο να αναφερθεί πως η ρωσική Gazprom Marketing & Trading Switzerland AG και η ισραηλινών συμφερόντων Levant LNG Marketing Corporation υπέγραψαν πρόσφατα συμφωνία που δίνει το αποκλειστικό δικαίωμα στην ρωσική εταιρεία να αγοράζει από το Ισραήλ και να πουλά στις αγορές το υγροποιημένο ισραηλινό φυσικό αέριο από το υπεράκτιο πεδίο LNG, Tamar σε μια συμφωνία με διάρκεια 20 ετών. Γίνεται σαφές έτσι ότι προκρίνονται ολοένα και συχνότερα λύσεις LNG έναντι των συμβατικών αγωγών –ειδικά για μακρινά διηπειρωτικά δρομολόγια- καθιστώντας τους Έλληνες εφοπλιστές εκ των βασικών κρίκων της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας του φυσικού αέριου.

   Πηγή:www.capital.gr


Πηγή:www.capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: