Σάββατο 15 Σεπτεμβρίου 2012

Ελληνικό λάδι με …φινέτσα – Το εγχείρημα της AiQ

Επί είκοσι τρία χρόνια ασχολούνταν με μερίδια Αμοιβαίων Κεφαλαίων, φθάνοντας να διευθύνει τη μεγαλύτερη σε υπό διαχείριση ενεργητικό εταιρεία του κλάδου.
Έναν χρόνο πριν αποφάσισε να εγκαταλείψει τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της EFG ΑΕΔΑΚ και να συνεργαστεί με τους… μεριδιούχους της γης. Τους χιλιάδες Έλληνες ελαιοπαραγωγούς αγρότες, που παρότι παράγουν το καλύτερο λάδι, στον κόσμο, το πωλούν χύμα και σε πολύ φθηνές τιμές.
Στοίχημά του να βάλει… φινέτσα στο ελληνικό λάδι και στην ελιά, διεισδύοντας στις μεγάλες αγορές της Κίνας, της Ρωσίας και της Μέσης Ανατολής.
Ο κ. Άρης Ξενόφος, ξέρει σίγουρα από… τυποποίηση. Επί των ημερών του η EFG AΕΔΑΚ έβγαλε και διέθεσε σειρά Αμοιβαίων Κεφαλαίων, που δεν είχαν να ζηλέψουν σε τίποτα τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά.
Οι παραγωγοί στην Ελλάδα ξέρουν από… καλό λάδι. Ο συνδυασμός των δύο παραπάνω χαρακτηριστικών αποτελεί το στοίχημα της AiQ International Trade Co. Ltd. Της εμπορικής εταιρείας που συνέστησε πρόσφατα, με αποκλειστικό αντικείμενο τον σχεδιασμό, την τυποποίηση και τη διάθεση προϊόντων ελιάς στις αγορές του εξωτερικού.
Στη σμίκρυνσή του, το στοίχημα της AiQ εμπεριέχει τα βασικά χαρακτηριστικά της πρόκλησης που αντιμετωπίζει η χώρα. Να στραφεί, δηλαδή, και πάλι στην παραγωγή, μπολιάζοντάς την με την τεχνογνωσία που ανέπτυξε τα τελευταία 20 χρόνια ο τομέας των υπηρεσιών. 
 Αφετηρία για τη σύσταση της AiQ ήταν μια διαπίστωση που έχουμε κάνει κατά καιρούς όλοι μας: το ελληνικό λάδι αγοράζεται χύμα και φθηνά από τους Ιταλούς για να το τυποποιήσουν και να το μοσχοπουλήσουν στις ξένες αγορές.
Οι αιτίες είναι και αυτές λίγο-πολύ γνωστές: Ο μεγάλος σε ηλικία αγροτικός πληθυσμός, που αδυνατεί να ανταγωνιστεί τον Ιταλό ή τον Ισπανό αγρότη, η στρέβλωση και η απαξίωση των αγροτικών συνεταιρισμών, η στήριξη μέσω των επιδοτήσεων της παραγωγής και δευτερευόντως της τυποποίησης και διάθεσης του προϊόντος κ.ά.
Η τρέχουσα οικονομική συγκυρία αναδεικνύει, σταδιακά, σύμφωνα με τον κ. Ξενόφο, την κρυμμένη αξία της ελληνικής γης.
Για να επιζήσει, άλλωστε, και εν συνεχεία για να αναπτυχθεί η ελληνική οικονομία θα πρέπει να στραφεί και πάλι στην παραγωγή και δη στις εξαγωγές. Ο πρωτογενής τομέας αποτελεί ένα από τα λιγοστά ανταγωνιστικά της πλεονεκτήματα.
Επιπρόσθετα, νέοι άνθρωποι, οπλισμένοι με πείρα της αγοράς, επέστρεψαν και επιστρέφουν στη γεωργία, επιχειρώντας να παντρέψουν την παράδοση με το νέο.
Η, δε, περίοδος των «παχιών αγελάδων» άφησε τουλάχιστον πίσω της τις αναγκαίες υποδομές για παραγωγή, επεξεργασία και τυποποίηση προϊόντων. Λείπουν μόνο οι καινοτόμες ιδέες και κυρίως η συστηματική προσπάθεια για άνοιγμα των ξένων αγορών.
Η αγορά του ελαιολάδου είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα.
Η υψηλή ποιότητα του ελληνικού ελαιολάδου και της ελιάς είναι διεθνώς αναγνωρισμένη. Δεν είναι τυχαίο ότι η Ελλάδα κατατάσσεται τρίτη δύναμη στην παραγωγή ελαιολάδου με ύψος παραγωγής περίπου 250.000 τόνους, αλλά στην πρώτη θέση από πλευράς ποιότητας. Ακολουθούν η Ιταλία και η Ισπανία.
Επί συνόλου, όμως, 81.000 τόνων, που εξήχθησαν πέρσι στο εξωτερικό, το μεγαλύτερο μέρος ήταν σε χύμα κατάσταση, με την Ιταλία να απορροφά 50.000 τόνους περίπου, επιδιώκοντας την πρόσμιξη με το δικό της λάδι και την επακόλουθη αναβάθμιση της ποιότητας του εξαγώγιμου ελαιολάδου.
Στόχος της AiQ International Trade Co. Ltd. (www.aiq.gr), σύμφωνα με τον κ. Ξενόφo, είναι να αναστρέψει την παραπάνω εικόνα.
Στρατηγική της εταιρείας είναι η προσπάθεια εδραίωσης εμπορικών συμφωνιών με την Κίνα, τη Ρωσία και τη Μέση Ανατολή μέσω μιας γκάμας προϊόντων που έρχονται να ανταγωνιστούν ισάξια την ιταλική φινέτσα.
Με αιχμή το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο.
Όπλο της είναι οι πιο διάσημες ποικιλίες βρώσιμης ελιάς και λαδιού. Η AiQ έχει συμβληθεί με Έλληνες παραγωγούς ελιάς και ελαιολάδου στη Λακωνία και στη Μεσσηνία, τυποποιώντας και διαθέτοντας στο εξωτερικό έξτρα παρθένο ελαιόλαδο (και βιολογικό) κορωνέικης ποικιλίας, ελιές Καλαμών και πάστα ελιάς.
Ήδη η νεότευκτη εταιρεία τον περασμένο Απρίλιο συμμετείχε σε εξειδικευμένη έκθεση ελαιολάδου στο Πεκίνο και επίκειται η συμμετοχή της σε νέα έκθεση στη νοτιοανατολική Κίνα στο τέλος του χρόνου. Ανάλογες πρωτοβουλίες προγραμματίζονται στη Ρωσία και στη Μέση Ανατολή, ενώ παράλληλα αναλαμβάνονται πρωτοβουλίες προς εξειδικευμένα Deli Shops στις ανεπτυγμένες αγορές της Ευρώπης.
ΠΗΓΗ:euro2day.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: