Δευτέρα 18 Οκτωβρίου 2010

Αιμοδότες οι εφοπλιστές μας, αλλά σε... ξένες οικονομίες

ΤΟ ΓΙΓΑΝΤΙΑΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΝΑΥΠΗΓΗΣΗΣ 768 ΠΛΟΙΩΝ, ΠΟΥ ΥΛΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΣΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ, ΦΕΡΝΕΙ ΜΕΓΑΛΑ ΕΣΟΔΑ ΣΕ ΚΙΝΑ-ΙΑΠΩΝΙΑ-ΝΟΤΙΟ ΚΟΡΕΑ ΚΑΙ ΙΝΔΙΑ
Ετσι, ενώ η χώρα μας αναγνωρίζεται ως ναυτιλιακή «υπερδύναμη» από σύσσωμη τη διεθνή κοινότητα, δεν έχει καταφέρει να μεταφράσει αυτό το συγκριτικό πλεονέκτημα σε χειροπιαστά οφέλη για την ελληνική οικονομία.
Είναι χαρακτηριστικό ότι από την Ελλάδα προέρχεται η ευρωπαία επίτροπος η αρμόδια για θέματα ναυτιλίας (Μαρία Δαμανάκη), αλλά την ίδια στιγμή βυθίστηκε αύτανδρος ο Ελληνικός Νηογνώμονας, φορέας που πιστοποιεί τα πλοία και διαθέτουν όλες οι χώρες που θεωρούνται μεγάλες δυνάμεις στον χώρο της ναυτιλίας. Παράλληλα, η χώρα μας κατατάσσεται πρώτη παγκοσμίως βάσει των πλοίων που διαχειρίζονται εταιρείες ελληνικών συμφερόντων και στην κορυφή των παραγγελιών για τη ναυπήγηση νέων, αλλά ελάχιστων εξ αυτών στην Ελλάδα.
Στον αντίποδα, κυβερνήσεις χωρών όπως η Κίνα αξιοποιούν ταχύτατα τις ευκαιρίες.
Μετά το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης το 2008, οι έλληνες εφοπλιστές έμειναν χωρίς φορτία για μεταφορά και χωρίς χρηματοδότηση από τις τράπεζες για να ολοκληρώσουν τη ναυπήγηση των πλοίων τους. Οι Κινέζοι έσπευσαν να δημιουργήσουν ένα άτυπο ταμείο για να «μεταγγίσουν» κεφάλαια στους έλληνες εφοπλιστές και δήλωσαν ότι σχεδιάζουν να τους προσφέρουν 5 δισ. δολ.
Βοηθώντας, όμως, τους εφοπλιστές, ουσιαστικά στηρίζουν τη ναυπηγική τους βιομηχανία και τις εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις απασχόλησης σε αυτήν.
Το αποτέλεσμα είναι οι εφοπλιστές της, θεωρητικά, μεγαλύτερης ναυτιλιακής δύναμης του κόσμου να «χτίζουν» τα πλοία τους οπουδήποτε αλλού εκτός από την Ελλάδα. Ακόμα και στη γειτονική Τουρκία έχουν δώσει παραγγελίες έλληνες εφοπλιστές.
Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας συμβούλων XRTC, αυτή την περίοδο οι έλληνες εφοπλιστές ναυπηγούν 768 πλοία. Από αυτά τα 388 κατασκευάζονται σε ναυπηγεία της Νότιας Κορέας, 317 στην Κίνα, 35 στην Ιαπωνία και 14 στην Ινδία. Η αξία των πλοίων ελληνικών συμφερόντων που ναυπηγούνται αυτή τη στιγμή σε κινεζικά ναυπηγεία φθάνει τα 14,2 δισ. δολ.
Μπορεί λοιπόν εύκολα να φανταστεί κανείς για πόσες χιλιάδες θέσεις εργασίας μιλάμε, αρκεί ένα μέρος από τα υπό κατασκευή πλοία χτίζονταν στη χώρα μας… Εμείς όμως ψάχνουμε δεξιά αριστερά για ξένους επενδυτές, προχωράμε σε περικοπές μισθών και συντάξεων ….Αφήνοντας δις ευρώ να φεύγουν στο εξωτερικό. Και πώς να μη γίνει κάτι τέτοιο όταν αν και είμαστε η Νο1 ναυτική δύναμη στον κόσμο, δεν έχουμε υπουργείο ναυτιλίας , αν και ο τουρισμός δίνει το 15% του ΑΕΠ (εύκολα μπορεί να γίνει 25%) δεν έχουμε υπουργείο τουρισμού……

Δεν υπάρχουν σχόλια: